Autolla Espanjaan. Autolla Torreviejaan

Kaikki Euroopan ympäristövyöhykkeet – Mitkä ajokiellot ovat voimassa eri päivinä eri ajoneuvotyypeille ja eri tarroilla varustetuille ajoneuvoille?

linkki 

https://www.ympäristö-tarra.com/fi.html 



Ajokortti.
-Suomalainen ajokortti on voimassa Espanjassa
-Turvavöiden käyttö on pakollista.
-Kánnykkään puhumisesta rapsahtaa rikesakko.
-Promilleraja autoilijalla on 0.25 promillea puhallus./ 0.5 promillea  veressä. Ammattiliikenteessä raja 0.00 promillea.
-GPS laitteen räplääminen ajon aikana on rangaitava teko.
-Jos GPS laitteessasi on peltipoliisin ilmaisin se toimii Espanjassa hyvin
-Keskusta-alueilla on yleensä turvallista pysäköidä auto yön ylitse.
-Siniseksi maalattu katuviiva tarkoittaa että alue on maksullista pysäköintialuetta.
-Etsi lähistöltä maksuautomaatti kadunreunasta mistä saat lipun joka on asetettava auton sisäpuolelle tuulilasiin josta on luettavissa helposti.
-Keltainen katuviiva kieltää pysäköimisen viivan alueella.
-Jos pysäköit autosi liikennettä haittaavasti se todennäköisesti hinataan kunnan varikolle,josta on noudettavissa sakkoa ja hinauslaskua vastaan.Ilmoitus hinauksesta on liimattuna katuun, kohtaan mistä auto vietiin.
-Repäise ilmoitus kadusta tai ota kuva kännykällä  jota voit näyttää taksille.
-Varaudu maksamaan hiukan alle 100 € ( Sakko + hinaus ) paikkakunnasta riippuen.
-Auton pesu itsepalvelupesulassa maksaa noin 2- 4 €.  Pesu noin 2 € siihen vahaus päälle toinen mokoma.
-Auton itsepalvelupesulat toimivat 1 € kolikoilla.
-Konepesuun hinta vaihtelee 3 - 8 €. pesuohjelmasta riippuen.
-Videovalvonta Torreviejassa. Torreviejan kaupunkiin ja kaupungista ulos johtavat tiet on kytketty videovalvontaan,.myös suuremmat ja vilkkaimmat risteykset ovat videovalvonnassa.
- Kameroita yhteensä yli 100 kpl.
-16 kamerassa automaatinen rekisteritunnuksen lukulaite.
-Osassa kameroista nopeustutka.

Alla kuva hinausilmoituksesta.             Klikkaa kuvaa hiirellä
Espanjan tiestö moottori ja maanteineen on ilo autoilijalle tiestö on euroopan parhaimmasta päästä, ja huomattavasti edellä suomalaisista teistä.
Kattonopeus 120 km/h autopistas ja autovias moottoriteillä.
Jos joku tuntematon yrittää pysäyttää sinua kesken ajon älä pysähdy, kyseessä on yleensä aina jokin huijausyritys. Auton pysäytysyritykset tapahtuvat yleensä maksuttomilla tieosuuksilla.
Asiasta ei ole syytä säikähtää. tapaukset ovat erittäin harvinaisia,mutta aina on syytä olla tarkkana kuten matkalla yleensäkin.
Jos jostain syystä joudut pysäyttämään autosi maantielle pidä aina ovet lukittuina vaikka seisoisit autosi vieressä.
Apua saat tarvittaessa tien reunassa olevista SOS puhelimista ja poliisilta. SOS puhelimia on moottoriteillä noin kilometrin välein. Yleinen hätänumero on 112. minkä kautta saat kaiken tarvitsemasi avun.
Kameravalvonta maanteillä.
Yleisillä maanteillä on paljon peltipoliiseja ja kuva otetaan auton takaosasta.
Kuvassa kamera laatikko vasemmalla.


Espanjan lain mukaisesti valokuvassa ei tarvita kasvotunnistusta. lasku menee aina omistajalle jolla on reglamaatioikeus esittää todellinen kuljettaja laskun maksajaksi.
Puska poliisille joka mittaa nopeuksia mies valvontana joutuu ulkomaalainen toistaiseksi maksamaan sakon käteisellä tai matka katkeaa siihen ja poliisi takavarikoi auton kunnes sakko on maksettu,sama koskee turvavyöttä ajoa.

Jos haluat ajaa ruuhkattomasti káytä maksullisia moottoriteitä, ovat turvallisia ja huoltoasemia sekä levähdyspaikkoja on riittävästi matkalaisen tarpeisiin.

Paras reitti Suomesta Espanjaan on makuasia.Joku haluaa ajella baltian lävitse ja ihailla vanhahtavaa maantie idylliä kapeine ja arvaamattomine autoilijoineen.Polttoaine on toki selvästi halvempaa "Viro Puola linjalla". samoin hotellit mikäli mielii yöpyä alkumatkasta.Itse puolassa ajaminen on hermoja raastavaa. Tuntuu kuin puolalaiset olisivat saaneet auton vasta eilen.Ohitukset ja ajotapa on jotain sellaista mitä ei muualla euroopassa tapaa.Puolan jälkeen reitti kulkee halki Saksan viistoon itä -länsi suuntaisesti.Saksassa on syytä varautus kovaan menoon ja valtaviin paikallisiin ruuhkiin tietöineen, jotka tuntuvat jatkuvan ikuisesti.On aikoja jolloin tuntuu että saksassa on moottoriteillä enemmän remontteja kuin vapaata baanaa.Saksasta sitten Ranskaan ja Ranskan ruuhkattomille maksullisille huippuhyville moottoriteille. Monet teistä ovat maksullia mutta hintansa väärtejä.Ranskassa kannattaa pysähtyä levähtämään moottoriteiden tienvarsi kahviloissa ja ravintoloissa. Samoin kohtuuhintainen ja siisti hotelli löytyy usein samasta paikasta.Kahviloihin ja hotelleihin voit yleensä ottaa turrin mukaan,mutta huolehdi koirasi siisteydestä.Jos koiria ei hyväksytä siitä on ovella selkeä ilmoitus.Jatko onkin melko helppoa ajoa aina Espanjaan asti jossa hyvät moottoritiet jatkuvat ruuhkattomina.
Muut vaihtoehdot ovat sitten laivalla alkumatka,josta jatketaan joko ruotsin tai Saksan satamasta kohti Ranskaa ja Espanjaa.Itse käytämme mielellään näitä vaihtoehtoja silloin kuin harvakseen suomeen vielä eksymme..
Samoin pyrin Saksasta Ranskan puolelle mahdollisimman nopeasti koska haluan nauttia ajamisesta.
Yleensä yövymme joko Luksenburissa tai heti sen jälkeen Ranskan puolella jossa on useita edullisia hotelleja.
Ajoaika laivamatkoineen normaalilla ajonopeudella ja yöt hotellissa nukkuen on 4-6 päivää riippuen kuinka alas Espanjaan on matkalla. Toki matkan voi tehdä nopeammallakin aikataululla jos on kiire,kukin oman mieltymyksensä mukaisesti.

Alla kuva Espanjan tietullista. Maksullinen moottoritie.maksuperuste vaihtelee jonkinverran.
Ranskan tietullit toimivat saman periaatteen mukaisesti ja hinnoittelu on melko samanlaista.
Esimerkki.
Ranskan rajalta Alicanteen moottoritiemaksut ovat noin  50 €
Jos hinta vaikuttaa suurelta, voin kokemuksesta sanoa että noin kaksi kolmasosaa summasta palautuu alentuneina polttoainekuluina.lisäksi ajoajasta putoaa pois noin 3-4 tuntia,ei myöskään tarvitse istua loputtomissa ruuhkissa maanteillä joita ko. matkalla tulisi eteen useita.
Maksut voi suorittaa rahalla tai luottokortilla.Voit valita joko automaattilinjan tai palvelulinjan
maksujen suorittamiseen.luotto tai pankkikortilla maksettaessa ei ole lisäkuluja /palvelumaksuja.Maksusta saat aina kuitin.


Alla kuva Espanjan viinitarhojen lomassa kulkevasta maantiestä
Kuva otettu Valencian maakunnasta. Tiellä nopeusrajoitus 80 km/h


Suomalaisen auton rekisteröinti Espanjaan.En suosittele, eikä sitä voi arvioida ilman lisätietoja
suositus
Myy auto Suomessa ja osta saaduilla rahoilla auto Espanjasta.
Espanjan hintataso ja autojen varustelu  ovat hinta laatusuhteeltaan selvästi edullisempia.
Linkki.Auton osto Espanja./search/label/Auton%20osto

Jos kuitenkin päätät tuoda ja rekisteröidä suomalaisen autosi espan rekisteriin muista vaatia suomen tullilta paperit ja ohjeet autoveron vientipalautuksesta.
Lisätietoa saat tästä linkistä. AUTOVERON%20VIENTIPALAUTUS



Polttoainehinnat  tammikuu 2015



Voit myös ajella Suomalaisella autollasi Espanjassa  6 kuukautta / vuosi, kunhan vakuutukset ja katsastukset ovat voimassa.
Kuljettaessasi ulkomaille ( esim.Suomeen ) rekisteröityä autoa Espanjassa sinun on oltava kirjoilla Suomessa tai jossain muussa valtiossa kuin Espanja.

Jotkin Espanjan pienemmät ja hiljaisemmat yöhuoltoasemat sulkevat mittarinsa yöllä, sinun pitää mennä ensin kassalle ja ilmoittaa paljonko haluat tankata,samoin maksu peritään usein etukäteen.

Kesäaikaan suurempien huoltoasemien parkkipaikat vaikuttavat enemmänkin leirintäalueilta kuin parkkipaikoilta. Tuhannet matkailijat yöpyvät helteisinä kesäöinä parkkipaikoilla nukkuen, osa nukkuu autoissaan ikkunat avoimina, toinen autonsa vieressä kuka mitenkin varustautuneena.
Syitä on monia, yksi on ajanut niin myöhään ettei vaan jaksa jatkaa ja on pakko pysähtyä.,toinen säästääksen hotellikuluista. Joku vain haluaa kokea ilmapiirin joka leijuu alueen yllä.
Yöpyminen on suhteellisen turvallista maksullisten moottoriteiden huoltamoiden pihoissa, kunhan huolehtii etteivät sivulliset pääse autoon. Nukkujien lomitse ajelee poliisiautoja lyhyin väliajoin pitäen häiriköt hiljaisina.

Suurinpien huoltoasemien pihoissa ( moottoriteillä ) on tilavat vc / saniteetitilat joissa matkalainen voi siistiytyä kesäyön hiostavalta kuumuudelta peseytymisen ja parranajon merkeissä, tilat ovat yleensä siistejä sekä hyvin hoidettuja.. Heinä - elokuun öinä parkkipaikat saattavat olla niin täysiä että kulkiessa täytyy väistellä jottei astuisi nukkujien päälle. Osa matkalaisista on leiriytynyt pöytineen tuoleineen ison eväslaukun kanssa josta nauttivat omia herkkujaan raukean leppoisaan kesäyön tyyliin..Matkalaiset ovat useista eri maista ja kielien sekamelska on täydellistä.
Tunnelma on jotenkin epätodellinen ja kiehtova. Suomalaiselle täysin uusi kokemus joka mielestäni täytyy ainakin kerran kokea.
Monilla asemilla on omat kauppansa ja kahvionsa joista löytyy hyvinkin kattavat valikoimat matkalaisen tarpeisiin.
Mielestäni parhaat huoltoasemat ja levähdyspaikat löytyvät kuitenkin Ranskan maksullisilta moottoriteiltä.
Alla kuva Aix en Provencen levähdyspaikalta Ranskan eteläosista. Levähdyspaikka on usean hehtaarin kokoinen puistomainen alue saniteettitiloineen jonne mahtuu kerralla satoja autoilijoita. Paikka on rauhallinen ja hyvin siisti.
Vastaavanlaisia paikkoja joskin hiukan pienempiä löytyy etelä Ranskan ja Espanjan teiden varsilta riittämiin autoilijan tarpeisiin
Taka-alalla saniteettitilat. Edessä olevalla kyltillä varoitetaan erittäin viekkaista varkaista.
Klikkaa kuva suuremmaksi ja katso ketä on viekas varas.